Téma- és célcsoport-specifikus képzések a kora gyermekkori intervenció területén

TÉMA- ÉS CÉLCSOPORT-SPECIFIKUS KÉPZÉSEK

Céljuk egy szűkebb vagy egy speciális szakterület (pl. állapotmegismerés, diagnosztika, pedagógiai tanácsadás) megismertetése, illetve a résztvevők egy meghatározott körének szóló ismeretek átadása.

1. MEGFIGYELÉS ÉS ÁLLAPOTMEGISMERÉS

A képzés célja, tartalma:

A továbbképzés bevezető részében a résztvevők általános ismereteket szereznek az állapotmegismerés folyamatáról, hangsúlyozva a klasszifikáló, kategorizáló diagnosztikától a korszerű állapotmegismerésig ívelő szemléletváltást. A továbbképzés további tematikai egységeit a fejlődési zavarok egyes területei szerint definiálják. A fókuszban a szenzoros és szenzomotoros zavarok, a mozgászavarok, a globális fejlődési zavar, az intellektuális képességzavar, valamint a figyelemhiányos/hiperaktivitás-zavar tüneteit mutató kisgyermekek megfigyelése, a kommunikációs nehézségeket, nyelvfejlődési késést mutató kisgyermekek, az autizmusspektrum-zavar, érzékszervi fogyatékosságok állapotmegismerésének aktuális kérdései állnak.

A képzés keretei:

A továbbképzés 30 órás, 3 napos képzés.

Hány fős egy csoport?

Egy képzési csoport 16-20 fővel indul.

KIKNEK AJÁNLJUK?

Többek között gyógypedagógus, pszichológus, konduktor, gyógytornász szakembereknek, különös tekintettel a pedagógiai szakszolgálati tevékenységet végző intézményekben dolgozókra.

Jelentkezés a képzésre.


2. GYÓGYPEDAGÓGIAI TANÁCSADÁS, KORAI FEJLESZTÉS

A képzés célja, tartalma:

A továbbképzés célja, hogy betekintést nyújtson a résztvevőknek a kora gyermekkori családközpontú tanácsadás elméleti és gyakorlati ismereteibe, elhelyezze a gyógypedagógiai tanácsadás, a korai fejlesztés és a gondozás tevékenyégét a kora gyermekkori intervenció rendszerében, és tárgyalja az intézményes szereplők kapcsolódási lehetőségeit.

A családokkal történő munka sajátos szempontjai és a család mint rendszer témakörében megismerteti a résztvevőket az eltérő fejlődésű gyermeket nevelő családok mindennapjainak kérdéseivel, a korai fejlesztés folyamatát segítő és akadályozó családi tényezőkkel. Gyakorlatba ágyazottan, esetismertetéseken, filmelemzéseken keresztül ismereteket nyújt a gyógypedagógiai tanácsadás elméleti és gyakorlati kérdéseiről, a tanácsadás folyamatáról, valamint kitér a komplex beavatkozási stratégiák sérülésspecifikus sajátosságaira, érintve a korai fejlesztés területén leggyakrabban alkalmazott módszereket is.

A képzés keretei:

A továbbképzés 30 órás, 3 napos képzés.

Hány fős egy csoport?

Egy képzési csoport 16-20 fővel indul.

KIKNEK AJÁNLJUK?

Köznevelési intézményekben dolgozó szakembereknek, különös tekintettel a pedagógiai szakszolgálati tevékenységet végző szakemberekre, de a képzés nyitott az egészségügyben és a szociális ágazatban dolgozó szakemberek számára is. Elsősorban gyógypedagógus, konduktor, logopédus, pszichológus, fejlesztő pedagógus, gyógytornász végzettségű szakembereket várunk.

Jelentkezés a képzésre.


3. SZÜLŐ-GYERMEK KAPCSOLATI DIAGNOSZTIKA

A képzés célja, tartalma:

A továbbképzés célja olyan módszertani tárház elméleti és gyakorlati elsajátítása, amelynek fókuszában a kapcsolati szemléletű pszichodiagnosztika és az erre alapozott, tervezett prevenció és intervenció áll a gyermekekkel és családjaikkal folytatott interdiszciplináris szakellátásban, a szülő-gyermek kapcsolat támogatásának érdekében.

A képzés keretei:

2-4 hetes időintervallumokban egymást követő 6 alkalmas, alkalmanként 7 órás, folyamatba ágyazott, otthoni munkával kombinált kis csoportos képzés tutori támogatással, képzési csoportonként 8 fő részvételével. Keretlétszám: 40 fő.

KIKNEK AJÁNLJUK?

A képzés klinikai gyermek-szakpszichológus szakembereknek ajánlott.

Jelentkezés a képzésre.


4. PEDAGÓGIAI TANÁCSADÁS

A képzés célja, tartalma:

A pedagógiai tanácsadás szerepe és helye a bölcsődei/óvodai nevelésben. Párbeszéd a családokkal, különös tekintettel a sérült, az eltérő fejlődésmenetű, hátrányos helyzetű, illetve tehetséges gyermeket nevelő családokra. Tanácsadás a munkatársi közösségen belül. A kompetenciahatárok kérdése.

A képzés keretei:

A továbbképzés 30 órás, 3 napos képzés.

Hány fős egy csoport?

Egy képzési csoport 16-20 fővel indul.

KIKNEK AJÁNLJUK?

Bölcsődékben, minibölcsődékben, munkahelyi bölcsődékben, családi bölcsődékben/óvodákban dolgozó kisgyermeknevelő és óvodapedagógus szakembereknek ajánlott. A jelentkezés során előnyben részesülnek azok az intézmények, ahonnan a teljes munkatársi közösség jelentkezik, vagy a képzésen a(z) (tag)intézményvezető és a(z) (tag)intézmény legalább egy munkatársa részt vesz.

Jelentkezés a képzésre.


5. FELKÉSZÍTÉSEK A KORSZERŰ VIZSGÁLÓ- ÉS SZŰRÉSI ELJÁRÁSOK HASZNÁLATÁRA

5.1. AZ AUTIZMUSSPEKTRUM-ZAVAR DIAGNOSZTIKÁJA (ADOS)

A képzés célja, tartalma:

A továbbképzés célja, hogy felkészítsen az autizmus megbízható felismerését célzó standard diagnosztikus eszközök használatára.

A képzés keretei:

Kontaktórás, 5 napos továbbképzés, amelyet meghatározott időn belül 1 napos esetmegbeszélés követ. Egy képzési csoport 20 fővel indul, összesen 2 képzési csoport indul.

KIKNEK AJÁNLJUK?

A korai diagnosztika területén dolgozó ágazati (elsősorban a köznevelés és az egészségügy területén dolgozó) szakembereknek.

Jelentkezés a képzésre.


5.2. AZ AUTIZMUSSPEKTRUM-ZAVAR DIAGNOSZTIKÁJA (ADI-R)

A képzés célja, tartalma:

A továbbképzés célja, hogy felkészítsen az autizmus megbízható felismerését célzó standard diagnosztikus eszközök használatára.

A képzés keretei:

A továbbképzés kontaktórás, 4 napos képzés, amelyet meghatározott időn belül 1 napos esetmegbeszélés követ.

Hány fős egy csoport?

Egy képzési csoport 40 fővel indul.

KIKNEK AJÁNLJUK?

A korai diagnosztika területén dolgozó ágazati (elsősorban a köznevelés és az egészségügy területén dolgozó) szakembereknek.

Jelentkezés a képzésre.


5.3. AUTIZMUSSPEKTRUM-ZAVARRAL ÉLŐ GYERMEKEK KOGNITÍV, SZOCIÁLIS ÉS NYELVI KÉPESSÉGEINEK FELMÉRÉSE ÉS FEJLESZTÉSE

A képzés célja, tartalma:

A továbbképzés célja az autizmusspektrum-zavarral élő gyermekek kognitív, szociális és nyelvi képességeinek felmérése igen korai életkorban.

A képzés keretei:

A képzés 1 napos workshop külföldi trénerek vezetésével (angol nyelven, tolmácsolással).

Hány fős egy csoport?

Egy alkalommal rendezzük meg 150 fő részvételével.

KIKNEK AJÁNLJUK?

A születéstől az iskolába lépésig tartó életszakaszban lévő, autizmussal élő gyermekek fejlesztését végző szakembereknek.

Jelentkezés a képzésre.


5.4. HAZAI FEJLESZTÉSŰ GYERMEKFEJLŐDÉSI KÉRDŐÍV KISGYERMEKNEVELŐKNEK (0-3 ÉV) ÉS ÓVODAPEDAGÓGUSOKNAK (3-7 ÉV)

A képzés célja, tartalma:

Átfogó és könnyen értékelhető, a mindennapos tevékenységek megfigyelésén alapuló, a 0-3, illetve 3-7 éves korú gyermekek alapvető készségeit felmérő kérdőív, amelynek objektív kiértékelése hasznos támpontot ad a fejlődési lemaradások korai felismeréséhez, a különböző szűrővizsgálatok (pl. védőnői értékelések, iskolakészültségi vizsgálat) és egyéb speciális vizsgálatok megválasztásához és eredményeinek értékeléséhez.

A képzés keretei:

A továbbképzés 2 × 1 napos, folyamatba ágyazott képzés: 1 napos felkészítés, otthoni kipróbálás, gyakorlás, majd 1 napos esetmegbeszélés.

Hány fős egy csoport?

Egy képzési csoportban 25-35 fő számára tudunk helyet biztosítani, 15-20 csoport indulását vállaljuk.

KIKNEK AJÁNLJUK?

Bölcsődében/óvodákban dolgozó kisgyermeknevelő és óvodapedagógus szakembereknek és szolgáltatást nyújtó személyeknek ajánlott.

Jelentkezés a képzésre.


5.5. FELKÉSZÍTÉS A SZENZOROS FELDOLGOZÁS RENDELLENESSÉGEINEK SZŰRÉSÉRE

A képzés célja, tartalma:

Felkészítés egy olyan életkorilag differenciált szűrő- és diagnosztikai teszt használatára, amelynek segítségével a szakember felmérheti a hétköznapi életben megjelenő érzékszervi és mozgásos tüneteket, és képet kaphat a szenzoros integrációs rendszer működési színvonaláról, azonosíthatja a problematikus mintázatokat. A terápiás munka során a beavatkozás irányának meghatározásához is támpontokat ad.

A képzés keretei:

A továbbképzés 30 órás folyamatba ágyazott képzés, amelynek keretében 2 kontaktnapot (20 óra) tartunk. A két kontaktnap között 30 nap telik el, ez idő alatt a résztvevők 10 órás időtartamban konzulensi támogatással dolgoznak.

Hány fős csoport?

Egy képzési csoportban 10-15 fő számára tudunk helyet biztosítani.

KIKNEK AJÁNLJUK?

Korai szűrést és állapotmegismerést végző egészségügyi és köznevelési ellátóknak, szolgáltatóknak (pl. pszichológus, gyógypedagógus, konduktor és gyógytornász szakembereknek), valamint egészségpszichológusoknak és védőnőknek.

Jelentkezés a képzésre.


5.6. FELKÉSZÍTÉS AZ INTEGRATÍV SZEMLÉLETŰ ISKOLÁBA LÉPÉSI VIZSGÁLATOK VÉGZÉSÉRE

A képzés célja, tartalma:

A továbbképzés célja, hogy felkészítsen az új fejlesztésű iskolába lépési vizsgálati eljárás használatára.

A képzés keretei:

A továbbképzés 30 órás képzés, amelynek keretében 3 kontaktnapot tartunk. A második és harmadik kontaktnap között minimum 3 hét telik el, ez idő alatt a résztvevők a vizsgálati eljárás használatában szereznek saját tapasztalatot.

Hány fős egy csoport?

Egy képzési csoportban 12-36 fő számára tudunk helyet biztosítani.

KIKNEK AJÁNLJUK?

A pedagógiai szakszolgálatok nevelési, tanácsadási és szakértői bizottsági feladatokat ellátó pszichológusainak és gyógypedagógus szakembereinek.

Jelentkezés a képzésre.


5.7. BAYLEY-III. VIZSGÁLÓELJÁRÁS

A képzés célja, tartalma:

A továbbképzés célja, hogy felkészítsen a csecsemők és kisgyermekek átfogó vizsgálatát célzó standard diagnosztikus eszköz használatára.

A képzés keretei:

A továbbképzés 2 napos kontaktórás képzés, amelyet meghatározott időn belül 1 napos esetmegbeszélés követ.

Hány fős egy csoport?

Egy képzési csoport 50 fővel indul, összesen 2 képzési csoportot szervezünk.

KIKNEK AJÁNLJUK?

A korai diagnosztika területén dolgozó ágazati (elsősorban a köznevelés és az egészségügy területén) szakembereknek.

Jelentkezés a képzésre.


6. FELISMERÉS ÉS TÁMOGATÁS

A képzés célja, tartalma:

A továbbképzés a fogalmak tisztázásával kezdve elméleti áttekintést nyújt a kora gyermekkori intervenció tevékenységrendszeréről, a tipikus fejlődésmenet jellemzőiről, az eltérések jelzőtüneteiről és az érintettek köréről. Betekintést ad más ágazatok kora gyermekkori intervencióban betöltött szerepébe, tárgyalja a védőnői jelzőrendszer szerepét és a pedagógiai szakszolgálatok diagnosztikai tevékenységének működését, a gyógypedagógiai tanácsadás jelentőségét.

Az elméleti ismereteket gyakorlati tapasztalatszerzéssel összekötve gyakorlati segítséget ad a résztvevőknek az alábbi témákban: a sérült gyermek intézményi nevelésbe történő beszokása, a beszokás segítése, a fejlesztő tevékenység, valamint a család támogatási lehetőségei, az egyéni sajátosságok és szükségletek lehetséges támogatási módszerei a nevelés folyamatában, a családok, a szülői szerep terhei a mindennapokban, támogató szerepek az inkluzív szemléletben.

A képzés keretei:

A továbbképzés 3 × 1 napos, 30 órás képzés.

Hány fős egy csoport?

Egy képzési csoport 16-20 fővel indul.

KIKNEK AJÁNLJUK?

Felsőfokú alapvégzettséggel (sem BSc, sem MSc) nem rendelkező, de a kora gyermekkori intervencióban résztvevő, illetve annak érintettjeivel kapcsolatban álló szakembereknek, többek között bölcsődei szakgondozóknak, csecsemő- és kisgyermekgondozóknak, bölcsődei dajkáknak, bölcsődei szolgáltatást nyújtó szakembereknek, gyógypedagógiai asszisztenseknek, pedagógiai asszisztenseknek, gyógypedagógiai segítő munkatársaknak, gyermekotthoni asszisztenseknek, szociális asszisztenseknek, gondozóknak, gyermekfelügy

Jelentkezés a képzésre.